Sidor

onsdag 4 augusti 2010

Tömkörning


Så där nu är jag igång även med Rocky efter en oplanerad sommarvila. Som första arbete blev det tömkörning. Eftersom Rocky och Mysak går i en hage ganska långt från stallet och på andra sidan av några åkrar (där våra kossor just nu går) som man måste passera, lät jag latmasken ta överhand och valde att borsta och göra i ordning honom i hagen och sedan arbeta på åkern. Naturligtvis hade kossorna bestämt sig för att vara just precis där jag tänkte arbeta Rocky. Eftersom det här gav mig ett perfekt tillfälle att miljöträna Rocky så brydde jag mig inte om kossorna, utan tömkörde så som jag planerat. Under uppvärmningen var Rocky väldigt irriterad på att kossorna hela tiden var i vägen för honom samtidigt som kossorna var väldigt nyfikna på vad vi gjorde hos dem. Men efter ett tag tröttnade kossorna och gav sig av till en annan del av deras hage så Rocky och jag fick bättre arbetsro.
Rocky jobbade på väldigt bra i mitten av arbetspasset (när kossorna gett sig av), men sen mot slutet började han som han alltid gör att stanna och sen backa ända tills det tar stopp. Den här gången stannade han inte förens han lyckades backa in i elstängslet och rev ner det en bit. Tur att Jonas var med och kunde fixa till det snabbt igen. Jag vet inte varför han börjar backa när jag longerar och tömkör honom, och inte vet jag hur jag ska få honom att sluta. Det hjälper varken att bromsa eller driva honom framåt, han fortsätter bara att backa så långt han bara kan. Jag har faktiskt aldrig varit med om någon häst som gjort så här och vet inte hur vi ska lösa det.
Hur som helst är jag på det stora hela ganska nöjd med Rockys arbete idag ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar